יום רביעי, 27 בינואר 2010

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב והיפראקטיביות הינה הפרעה שכיחה בקרב אוכלוסיית הילדים ועלולה לגרום לקשיים תפקודיים במישורים רבים: לימודיים, חברתיים ותפקודיים. לאחרונה גברה המודעות בקרב האוכלוסייה לחשיבות האבחון והטיפול בבעיה, אולם חשוב להדגיש כי להפרעת קשב עלולות להתלוות בעיות נוספות אשר חשוב לטפל בהן לא פחות, ביניהן: לקויות למידה, הפרעת שפה, הפרעות התנהגות וקשיים מוטוריים.
ממחקרים אחרונים ידוע כי 50% מהילדים עם הפרעת קשב מדגימים קשיים מוטוריים הבאים לידי ביטוי בביצוע מיומנויות מוטוריות, קואורדינציה ושווי משקל. ילדים המתקשים בתחום המוטורי לרוב יציגו קשיים בהשתתפות בפעילויות שונות בבבית וגם בבית הספר. ילדים אלו עשויים להתבלט פחות בשיעורי התעמלות או בהשתתפות בספורט תחרותי, יתקשו בפעילויות בסיסיות יומיומיות כמו לבוש ושריכת שרוכים וידגימו קשיים במוטוריקה עדינה כמו ציור או כתיבה.
לא כל ילד יתקשה בכל התחומים. הפרעת הקשב יחד עם קשיים מוטוריים עלולה להשפיע על ירידה תפקודית ושילוב חברתי של הילד באופן משמעותי ועל כן ישנה חשיבות רבה באבחון נכון וטיפול.

לחיות עם הפרעת קשב זה בעצם להרגיש תמיד בחוץ.
לשמוע תמיד שאת מוזרה, שאת אחרת, שיכולת להגיב אחרת, שכדאי שתשימי לב יותר, תקשיבי יותר, ש...
ילדה ששומעת את זה כל חייה, מתחילה להאמין במה שאומרים עליה.
כשאומרים על ילד שיש לו הפרעת קשב, זה לא שחסר לו קשב, להיפך, זה שיש לו את זה במנות גדולות במיוחד.
זה בעצם קשב עודף.  זה לחיות עם עודף של דחפים פנימיים וגירויים חיצוניים שהילד צריך לפרוק באיזושהי צורה.
וזה לא פשוט.
למי שיש קשב עודף מסתובב בעולם כאילו שהוא צופה בטלויזיה שפתוחה על כל הערוצים בו זמנית, ושואלים אותם אחר כך מה היה בערוץ מסוים. הם לא מסוגלים לעשות סינון.
אם מבינים באמת מה עובר על ילד כזה, בלי לתת פרשנויות שבאות מתוך הציפיות, הילד לומד להבין מה קורה לו ויכול ללמוד לחיות עם זה כחלק מהחיים ולא כלקות.
אני מביטה בבת שלי שמתמודדת כל יום, תלמידה מצוינת, שלא מצליחה להבין למה לה לא סולחים.
למה כשאצלה מתבלבלות המילים, או שהכעס משתלט הסביבה לא סולחת, למה?
כשאני עובדת עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז אני עובדת על המסנן. על היכולת לבצע מספר פעולות בבת אחת מבלי להיות מוסח מהסביבה ומבלי להפסיק לנשום. העלאת יכולת ביצוע ההפרדות לכדי 5-6 פעולות ביחד משפרת בצורה מדהימה את יכולת הקשב וההתארגנות הפנימית. יחד עם זאת אני מלמדת את הילד לבצע מעגלים עם הידיים, לשון, וכפות רגליים כדי לייצר סימכרוניזציה בין אונות המוח. והכי חשוב כדי לשפר את הדימוי העצמי ויכולת ההחזקה שלי עצמי כאינדיבידואל מול העולם אני עובדת על עמוד השדרה המנטלי. אני פה! אני כאן ועכשיו! אני לא מעופפת!
השיפור ניכר בכל מימד. והכי חשוב אני ממש יכולה לראות את הברק בעיניים של הבת שלי.





חפש בבלוג זה